• Wycieczka Ołomuniec-Morawski Kras-Wiedeń

• W dniach 17 i 18 maja uczniowie klasy 7 i 8 wraz z uczniami ze Szkoły Podstawowej w Gnojnicy Dolnej i opiekunami : p. Patrycją Wiktor, p. Pawłem Jaskiem i p. Wiesławem Maciołkiem udali się na dwudniową wycieczkę do Czech i Austrii. W pierwszym dniu zwiedziliśmy Ołomuniec - spacerując po jego pięknym rynku, na którym znajdowały się m.in. Kolumna Morowa, Fontanna Cezara, ratusz, kościół Św. Michała i Plac Prymasów. Uczniowie, dzięki pomocy pana przewodnika, który towarzyszył nam cały czas, poznali różne ciekawostki na temat tego miasta. Następnie wyruszyliśmy w podróż do malowniczej krainy - Morawski Kras. Zwiedzili tam jedną z najatrakcyjniejszych Jaskiń Morawskiego Krasu, następnie kolejką wyruszyli nad Przepaść Macochy i płynęliśmy podziemną rzeką Punkvą. Po wyczerpującym dniu uczniowie dotarli do hotelu i odpoczęli. Następnego dnia, po śniadaniu wyruszyliśmy do Wiednia. Podczas jazdy autokarem oglądaliśmy Uranię, Park Miejski, Operę, Parlament, Ratusz, Teatr Zamkowy, Uniwersytet i budynek Giełdy. Następnie spotkaliśmy się z panią przewodnik, która oprowadzała nas po mieście. Spacerowaliśmy po Mariahilferstrasse – ulicy, na której mieszkał Fryderyk Szopen oraz Karntnerstrasse – najdroższej ulicy w Wiedniu. Podziwialiśmy późnogotycką Katedrę Św. Szczepana. Następnie przejechaliśmy do III dzielnicy, na której znajduje się Hundertwasserhaus - zabudowa o nietypowych kształtach. Po pełnym atrakcji dniu i z niesamowitymi wrażeniami wróciliśmy bezpiecznie do Polski.

Amelia Kosiba, Weronika Krajewska

• Wycieczka do Kopalni Soli w Bochni

• 23 maja przedszkolaki oraz uczniowie z naszej szkoły wraz z rodzicami i opiekunami, udali się na wyczekiwaną wycieczkę do najstarszej w Polsce Kopalni Soli w Bochni – miejscu o barwnej przeszłości i mikroklimacie o zdrowotnych właściwościach.

W unikatowym labiryncie solnych korytarzy, czekało na nas wiele niespodzianek. Już sam zjazd w dół szybem Campi, był wielkim przeżyciem. Pod okiem naszych przewodników, zwiedzaliśmy kopalnię oraz odbyliśmy przejazd podziemną kolejką. Za pomocą ekspozycji multimedialnych przekazana została nam wiedza o jej historii, średniowiecznych technikach wydobywczych, pracy górnika i zwyczajach górniczych. Jedną z wielu atrakcji było zwiedzanie kaplicy św. Kingi z umieszczoną tam piękną szopką bożonarodzeniową. Uczestniczyliśmy też w wyjątkowym spotkaniu - spotkaniu ze Skarbnikiem, dobrym duchem kopalni, którego górnicy wielokrotnie wypatrywali w ciemnych solnych korytarzach. Skarbnik opowiedział nam wiele ciekawych historii, omówił zawartość magicznej górniczej skrzyni, a na koniec każdemu dziecku wręczył woreczek soli, do którego jak mówił dosypał odrobinę szczęścia. Wyjątkową atrakcją była przeprawa łodzią przez komorę zalaną solanką. Podczas tego krótkiego rejsu pan przewodnik opowiedział nam wiele interesujących historii. Trasę wycieczkową zakończyliśmy wspólnym spędzeniem czasu, w największej z podziemnych komór, komorze Ważyn, około 250 metrów pod powierzchnią ziemi. Starsi uczniowie w wolnym czasie zagrali mecz piłki nożnej a młodsi w tym czasie korzystali z placu zabaw. Poznawanie „podziemnego, solnego miasta” było niezwykłą przygodą oraz interesującą lekcją historii i przyrody. Dzięki tej wycieczce doceniliśmy ciężką i bardzo niebezpieczną pracę górników. Za wzorowe zachowanie w czasie zwiedzania, otrzymaliśmy od Pana przewodnika na pamiątkę - pokaźną bryłę soli. Dziękujemy wszystkim uczestnikom wycieczki: dzieciom, rodzicom i opiekunom za miłą i serdeczną atmosferę podczas wyjazdu.

Marta Mytych

• DRUŻYNOWA LIGA LEKKOATLETYCZNA MŁODZIEŻY SZKOLNEJ DZIEWCZĄT I CHŁOPCÓW

• 9 maja 2023 na stadionie w Ropczycach odbyły się drużynowe zawody lekkoatletyczne dziewcząt i chłopców. W zawodach wzięło udział 6 zespołów dziewcząt oraz 6 zespołów chłopców.

Uczniowie naszej szkoły startowali w następujących konkurencjach:

Weronika Krajewska - bieg na dystansie 100m,

Amelia Kosiba - 100m,

Emma Czaja - 300m,

Alicja Jasek - 100m.

Ponadto dziewczęta wystartowały w sztafecie 4x100m.

Chłopcy startowali w następujących konkurencjach:

Karol Wanat - bieg na dystansie 300m,

Bartłomiej Strzałka - pchnięcie kulą,

Adrian Pomana - 300m,

Patryk Skóra - 100m,

Gabriel Wanat - 100m,

Sebastian Jasek - 1000m.

Chłopcy również wystartowali w sztafecie 4x100m.

Na słowa uznania zasługuje uczennica Weronika Krajewska, która starała się osiągnąć jak najlepsze rezultaty w biegu na dystansie 100m oraz w sztafecie 4x100m. Bardzo dobrze zaprezentował się też Sebastian Jasek, który w biegu na dystansie 1000m zajął II miejsce. Podziękowania dla wszystkich pozostałych zawodników i zawodniczek za włożony wysiłek i zaangażowanie.

Wiesław Maciołek

• Akademia Papieska

• W dniu 10 maja w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Papieski. Z tej okazji odbyła się uroczystość upamiętniająca postać Papieża świętego Jana Pawła II - naszego największego rodaka. Została ona przygotowana przez uczniów z klasy I pod opieką p. Pauliny Zapał oraz księdza Daniela Sączawy. Chcieliśmy w ten sposób oddać cześć naszemu ukochanemu Ojcu Świętemu. Przypomnieliśmy wspólnie jego życie, czyny i słowa. Nie zabrakło wzruszających wierszy i piosenek.

Pamiętamy, że Ojciec Święty szczególnie kochał dzieci i młodzież, gdyż to właśnie w młodym pokoleniu dostrzegał nadzieję na lepsze jutro. Bez wątpienia głoszone przez Papieża słowa zostaną w naszej pamięci niczym drogowskaz do mądrego i wartościowego życia. Na zakończenie przedstawienia uczniowie otrzymali brawa oraz wyrazy uznania i stosowne podziękowanie od pana dyrektora Grzegorza Laski.

• Piesza wycieczka klasy V

• 9 maja 2023 roku uczniowie z klasy 5 udali się na pieszą wycieczkę po okolicy. Tak się rozochocili, że doszli do Ropczyc, gdzie wstąpili do restauracji "Laguna". Rozegrali tam wewnątrzklasowe zawody w kręgle oraz co nie co zjedli. Następnie busem wrócili do szkoły. Radości, śmiechów, dobrej zabawy było co niemiara szczególnie duże emocje towarzyszyły uczniom podczas gry w kręgle o czym świadczą wyniki na tablicach. Dodatkowo wyszło, że z ich kondycją jest bardzo dobrze 🙂 Pewnie jeszcze powtórzą "wyprawę" przed wakacjami.

Julian Paryś

• Konferencja Podkarpackiej Się i Szkół Promujących Zdrowie

• „Partnerstwo edukacji i zdrowia czyli wybrane rozważania o możliwości wpływu na jakość życia” – pod takim hasłem odbyła się 8 maja 2023r. XVI Konferencja Podkarpackiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie Rejonu Dębica. Tym razem gospodarzem wydarzenia było Centrum Kultury im. Józefa Mehoffera w Ropczycach. Konferencję zorganizowali: Koordynator Podkarpackiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie Rejonu Dębica - pani Anna Szczepanik, Burmistrz miasta Ropczyce – pan Bolesław Bujak oraz Dyrektor Szkoły Podstawowej w Niedźwiadzie Górnej – pani Renata Samson – Matysek.

W programie trwającej blisko trzy godziny imprezy znalazły się wystąpienia i wykłady zaproszonych gości m.in. dr Małgorzaty Bocheńskiej, która w prostych słowach przekazała garść rad na temat zdrowego odżywiania i walki ze stresem. Na scenie Centrum Kultury pokazały się również reprezentacje placówek zrzeszonych w Sieci Szkół Promujących Zdrowie Rejonu Dębica – przedszkoli, szkół podstawowych oraz szkół średnich. Przedstawicielki naszej szkoły - Kinga Plezia, Gabriela Chamera oraz Aleksandra Ciepiela - zaśpiewały piosenkę pt. „Dbaj o swoje zdrowie”. Do występu przygotowała je pani Aneta Rzeczycka.

Kulminacyjnym punktem konferencji było wręczenie Certyfikatu Rejonowego Podkarpackiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie Rejonu Dębica – otrzymała go Szkoła Podstawowa nr 1 w Ropczycach.

Aneta Rzeczycka

• Międzynarodowy Dzień Ziemi

• 29 kwietnia na ropczyckim placu targowym Burmistrz Ropczyc - Bolesław Bujak wręczył podziękowania szkołom za udział w akcji sprzątania swojej okolicy w ramach Międzynarodowego Dnia Ziemi. Nasza szkoła również brała udział w tej inicjatywie. Przedstawiciele naszej szkoły, tj. uczniowie klasy 8: Alicja Jasek i Patryk Skóra wraz z p. Dyrektorem odebrali podziękowania i sadzonki roślin, które posadzimy w okolicy naszej szkoły.